Een dag zonder vlees

Voor de meeste mensen is een stukje vlees onlosmakelijk verbonden met de warme maaltijd. Toch kun je best een dagje zonder vlees.

Sterker nog, het is goed voor jezelf, het milieu en niet te vergeten de dieren! Zonder vlees kan je maaltijd minder calorieën en vet bevatten en meer plantaardig eten is ook nog eens goed voor je gezondheid. Maar mis je dan geen belangrijke voedingsstoffen als je het vlees weglaat? En wat kun je dan als beleg nemen of bij de warme maaltijd?

Alle voedingsstoffen die je nodig hebt kun je ook uit andere producten halen Zo lang je goed varieert op de dag, kun je alle voedingsstoffen die in vlees zitten, ook uit andere producten halen.

  • Eiwit vind je in zuivel zoals melk, kaas, yoghurt, maar ook in plantaardige zuivel op basis van soja, eieren, brood, graanproducten, noten, peulvruchten.
  • IJzer zit ook in (volkoren)brood, granen, groente, peulvruchten, eieren en vleesvervangers.
  • B-vitamines komen voor in brood, graanproducten, peulvruchten, melkproducten en ei. 

Goed voor jezelf en goed voor het milieu!

Door minder vlees te eten helpen we ook mee aan een beter milieu. Het voeren en houden van dieren voor eten zorgt voor veel CO2 uitstoot, niet zo goed voor onze aarde. CO2 draagt bij aan de opwarming van de aarde. Ook daarom is het goed om eens voor een dagje zonder vlees te gaan.

Een dagje zonder vlees, zo doe je dat.

  • Beleg: kies voor (30+) kaas, een (light) zuivelspread, hummus, een groente spread, pindakaas of een notenpasta. Verder zijn er steeds meer vegetarische vleeswaren te verkrijgen.
  • Ei is ook een goede variatie voor op brood (gekookt, gebakken, lekker met wat tomatentapenade en tuinkers. Ei kan ook prima als tussendoortje!
  • Warme maaltijd: Maak eens een lekker curry met kikkererwten of linzen. Roerbak wat tofu of tempe met kruiden en groente, of gebruik een vlees vervangend product. Tegenwoordig is er heel veel variatie waardoor je je stukje vlees niet eens mist!
  • Zuivel is ook een belangrijke leverancier van eiwit en B-vitaminen en kan tussendoor (schaaltje kwark) of bij de maaltijden (bv glas melk) worden gebruikt.