altOefeningen

observeren van de ademhaling
Het doel van deze oefening is niet het veranderen van je ademhaling, maar deze gewoon te volgen, zodat je wat meer in het ‘nu’ terechtkomt.

Ga op een rechte stoel zitten, met je rug tegen de rugleuning, je benen recht naast elkaar en je voeten op de grond. Deze houding is een alerte, wakkere houding, waarin je opmerkzaamheid kunt ontwikkelen.

Merk in eerste instantie op hoe je op de stoel zit. Misschien zijn er allerlei gedachten die door je hoofd tollen; misschien is er een bepaald gevoel.

Merk dan je ademhaling op. Volg een tijd je ademhaling. Een hulpmiddel is het tellen van iedere ademhaling. Hiermee kun je, zeker in het begin, de aandacht gemakkelijker gericht houden op de adem. Het tellen is een hulpmiddel, het gaat er niet om hoever je komt met het tellen.

Je zult zeker meerdere keren afdwalen met je aandacht. Dit is normaal. Wanneer je merkt dat je afgedwaald bent, stel dan gewoonweg vast waar je bent met je aandacht. Richt vervolgens je aandacht weer op je ademhaling.

Eten?
Bouw een ritueel in waarbij je bewust de tijd neemt om te onderzoeken wat je precies eet. Misschien denkt u zich hier al ter degen van bewust te zijn, maar u zult zich verbazen over het automatisme dat in het eetpatroon is geslopen.? Kijk, voordat u de eerste hap neemt, eens 10 seconden heel bewust naar wat er op uw bord ligt. Hoe ziet het eruit? Wat valt eraan op?? Neem nu een moment om heel bewust te ruiken aan wat u gaat eten.? Eet langzaam, bewust en wissel smaken zoveel mogelijk af. Proef de verschillende ingrediënten en maak van de maaltijd een mindful moment.
Zo heeft u aan het eind van de maaltijd niet alleen veel meer genoten en een meer verzadigd gevoel, maar bent u ook nog eens meer tot rust gekomen dan wanneer u onbewust hebt gegeten.